Projekt pt. „Wzorcowy System Regionalnego Monitoringu Jakości Usług Publicznych i Jakości Życia” realizowany przez
Samorządy gminne wypełniają szereg zadań publicznych, w tym dostarczają mieszkańcom tak zwanych usług publicznych. To dzięki działaniu samorządu m.in. mamy dostęp do publicznego szkolnictwa, utrzymany jest porządek w naszym najbliższym otoczeniu, przy lokalnych drogach świecą latarnie, a najbardziej potrzebujący uzyskują wsparcie opieki społecznej. Choć dla większości mieszkańców te działania samorządu pozostają na co dzień „niewidoczne”, to od nich w dużej mierze zależy to, czy w danym miejscu żyje nam się dobrze.
Zaspokojenie tych potrzeb jest tym trudniejsze, gdy samorząd dysponuje ograniczoną sumą środków finansowych. Nie wystarczają one na wszystkie konieczne inwestycje i podniesienie jakości świadczonych usług wszędzie tam, gdzie istnieje taka potrzeba. Konieczne są więc ciągłe wybory priorytetów, zgodnie z którymi dzieli się w każdej gminie ten skromny „tort”. Brakuje jednak narzędzi, żeby ocenić podjęte decyzje i stwierdzić, na ile realizowane działania faktycznie przyczyniają się do podwyższenia jakości życia mieszkańców.
Przeważnie jednak samorządy nie mają wystarczającej wiedzy, aby dobrze zaprojektować swe działania i lepiej zarządzać środkami. Stąd ich udział w projekcie „Wzorcowy System Regionalny Mierzenia Jakości Usług Publicznych i Jakości Życia” realizowany przez Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową (IBnGR). To właśnie ten System – na którego testowanie i pilotażowe wdrożenie zdecydowały się cztery gminy: Gdańsk, Słupsk, Stegna i Czarna Woda – ma dostarczyć samorządom koniecznych narzędzi i informacji. Jest on realizowany przez IBnGR we współpracy z tymi samorządami przez najbliższe trzy lata.
System dostarcza wiedzy o wszystkich kluczowych obszarach działań samorządów – od edukacji i służby zdrowia po gospodarkę komunalną i infrastrukturę drogową. Dane pochodzą z różnych źródeł. Częściowo, są już obecnie „ukryte” w rejestrach Urzędu Gminy lub też innych instytucji publicznych, takich jak Kuratorium Oświaty czy Powiatowy Urząd Pracy. Jednakże pewne kwestie należy dodatkowo zmierzyć, a o inne zapytać mieszkańców. To właśnie dzięki dodatkowym badaniom dowiemy się, czy częstotliwość wywożenia śmieci jest wystarczająca, a rodzice są zadowoleni z poziomu edukacji w lokalnej podstawówce.
Przemyślany dobór takich informacji (selekcja jest niezbędna, gdyż w wielu obszarach mamy ich nadmiar) i analiza ma służyć w podejmowaniu racjonalnych decyzji oraz ocenie czy decyzje i działania przyniosły oczekiwany skutek. To pozwoli samorządom lepiej zaspokajać potrzeby mieszkańców, a w ostatecznym rozrachunku – podwyższać jakość ich życia.
Jednocześnie System dostarczy mieszkańcom informacji o skuteczności działań samorządów. Stanowi więc instrument kontroli i przejrzystości tych działań. Publikowane (na stronach internetowych urzędu gminy) co roku raporty opisujące jakość usług publicznych świadczonych przez samorząd, mają pomóc w ocenie – czy nasza gmina się rozwija, czy też nie? Czy budowa nowej szkoły przyniosła realną poprawę jakości edukacji naszych dzieci? Czy śmieci wysypujące się ze śmietników, które zauważamy, są normą w naszej gminie czy sytuacją wyjątkową? Raporty te, po pierwsze dają mieszkańcom (a także mediom i organizacjom pozarządowym) „twardą” podstawę do wymuszenia podjęcia przez samorząd niezbędnych działań; po drugie, pomagają w podjęciu racjonalnej decyzji przy urnie wyborczej.
Piotr Zbieranek, IBnGR
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Szkoła w percepcji uczniów – wyniki badań ankietowych uczniów w Gminie Miejskiej Czarna Woda
Prezentujemy opracowanie, które jest rezultatem prac prowadzonych w ramach projektu „Wzorcowy System Regionalny Monitoringu Jakości Usług Publicznych i Jakości Życia” realizowanego przez Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową w okresie od 1.XI.2010 r. do 31.XII.2014 r. Jest to projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet V Dobre rządzenie, Działanie 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej, Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007–2013.
Istotą projektu jest stworzenie zintegrowanego systemu mierzenia jakości usług publicznych i jakości życia, w celu uruchomienia zobiektywizowanego i uspołecznionego programowania rozwoju na wszystkich szczeblach administracji samorządowej.
Tworzony w ramach projektu system pomiaru jakości usług publicznych bazuje na „faktach” pochodzących z różnych źródeł tj. na:
- danych statystycznych, gromadzonych przez różne instytucje,
- danych źródłowych pochodzących z ewidencji i rejestrów gminnych,
- wynikach badań ankietowych (wśród uczniów i mieszkańców gminy),
- danych określanych na podstawie obserwacji i pomiarów bezpośrednich.
Niniejsze opracowanie stanowi wycinek kompleksowego pomiaru jakości usług publicznych w gminie i dotyczy wyników badania opinii uczniów o ich szkole. Badania ankietowe wśród uczniów Zespołu Szkół Publicznych w Czarnej Wodzie (www.zspczarnawoda.eu) przeprowadzono w dniach 9–19.X.2012 r.
Raport, poza diagnozą sytuacji ma także służyć podjęciu publicznej debaty w celu wypracowania drogowskazów dla lepszej gminnej polityki edukacyjnej.
Jakość usług publicznych i wybranych aspektów funkcjonowania miasta Czarna Woda – wyniki sondażu opinii mieszkańców
Prezentujemy kolejny efekt współpracy Miasta Czarna Woda z Instytutem Badań nad Gospodarką Rynkową od 1.XI.2010 r. w ramach projektu „Wzorcowy System Regionalny Monitoringu Jakości Usług Publicznych i Jakości Życia”, powstało opracowanie p.t.
„Jakość usług publicznych i wybranych aspektów funkcjonowania miasta Czarna Woda – wyniki sondażu opinii mieszkańców”
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Priorytet V Dobre rządzenie, Działanie 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej, Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007-2013.
Istotą projektu jest stworzenie zintegrowanego systemu mierzenia jakości usług publicznych i jakości życia, w celu uruchomienia zobiektywizowanego i uspołecznionego programowania rozwoju na wszystkich szczeblach administracji samorządowej.
Tworzony w ramach projektu system pomiaru jakości usług publicznych bazuje na „faktach” pochodzących z różnych źródeł tj. na:
- Danych statystycznych, gromadzonych przez różne instytucje.
- Danych źródłowych pochodzących z ewidencji i rejestrów gminnych.
- Wynikach badań ankietowych (wśród uczniów i mieszkańców gminy).
- Danych określanych na podstawie obserwacji i pomiarów bezpośrednich.
Niniejsze opracowanie stanowi wycinek kompleksowego pomiaru jakości usług publicznych w gminie i dotyczy wyników badania opinii mieszkańców o jakości życia w ich gminie.
Badania ankietowe wśród mieszkańców Czarnej Wody przeprowadzono w IV kwartale 2012 r.
Raport, poza diagnozą sytuacji ma także służyć podjęciu publicznej debaty w celu wypracowania drogowskazów dla lepszej polityki samorządowej.
Wstępne wyniki wdrożenia wzorcowego systemu monitoringu jakości usług publicznych w mieście Czarna Woda w 2012 r.
Opracowanie jest efektem prac prowadzonych w ramach projektu „Wzorcowy System Regionalny Monitoringu Jakości Usług Publicznych i Jakości Życia” realizowanego przez Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową w okresie od 1.XI.2010 r. do 31.XII.2014 r. Jest to projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet V Dobre rządzenie, Działanie 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej, Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007–2013.
Istotą projektu jest stworzenie zintegrowanego systemu mierzenia jakości usług publicznych i jakości życia, w celu wdrożenia zobiektywizowanego i uspołecznionego programowania rozwoju na wszystkich szczeblach administracji samorządowej.
Niniejsze opracowanie jest efektem przeprowadzenia pierwszego cyklu pomiaru w ramach monitoringu jakości usług publicznych i dotyczy oceny wybranych przez przedstawicieli samorządu, wskaźników obrazujących jakość usług publicznych w mieście Czarna Woda w 2012 roku.
Raport, poza diagnozą sytuacji ma także służyć podjęciu publicznej debaty w celu wypracowania drogowskazów dla: (1) lepszej gminnej polityki oraz (2) optymalizacji wskaźników do badania w 2013 r.
Jakość usług publicznych i wybranych aspektów funkcjonowania miasta Czarna Woda – wyniki sondażu opinii mieszkańców (0 kB)
Wstępne wyniki wdrożenia wzorcowego systemu monitoringu jakości usług publicznych w mieście Czarna Woda w 2012 r. (0 kB)
Szkoła w percepcji uczniów – wyniki badań ankietowych uczniów w gminie miejsko-wiejskiej Czarna Woda (drugie badanie) (0 kB)
Jakość usług publicznych i wybranych aspektów funkcjonowania miasta Czarna Woda w 2013 roku Wyniki sondażu opinii mieszkańców. (0 kB)