Urząd Miejski w Czarnej Wodzie informuje o możliwości dofinansowania usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Czarna Woda w 2021 r.
Właściciele nieruchomości, którzy w 2021 r. planują usuwanie pokryć dachowych azbestowo-cementowych (eternit) mogą ubiegać się o dotację na demontaż, transport i unieszkodliwianie wyrobów azbestowych.
W tym celu należy złożyć wniosek do Burmistrza Czarnej Wody. Formularz wniosku wraz z załącznikami można pobrać z Urzędu Miejskiego w Czarnej Wodzie lub ze strony internetowej urzędu – z zakładki AZBEST.
Wniosek należy złożyć w biurze podawczym urzędu lub przysłać za pośrednictwem poczty na adres: Urząd Miejski w Czarnej Wodzie, ul. Mickiewicza 7, 83-262 Czarna Woda.
Termin składania wniosków mija 19.05.2021 r.
Wszelkich informacji udziela p. Julia Gąsiorowska, Inspektor ds. Ochrony Środowiska, Gospodarki Odpadami i Gospodarki Wodno-Ściekowej.
USUWANIE WYROBÓW ZAWIERAJĄCYCH AZBEST
Z TERENU GMINY CZARNA WODA
Informacja dotycząca uzyskanego dofinansowania z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku na realizację zadania pn. „Usuwanie wyrobów zawierających azbest z terenu gminy Czarna Woda (edycja 2020)”
W ramach Programu Priorytetowego Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pn. „Ogólnopolski program finansowania usuwania wyrobów zawierających azbest”, realizowanego przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku, Gmina Czarna Woda otrzymała na podstawie umowy dotacji nr WFOŚ/D/I-16/4731/2020/AZBEST-2020 dotację na dofinansowanie zadania pn. „Usuwanie wyrobów zawierających azbest z terenu gminy Czarna Woda (edycja 2020)”.
W ramach realizowanego zadania, z terenu dwóch nieruchomości zlokalizowanych w obrębie naszej gminy usunięto ok. 440 m2 płyt azbestowo-cementowych (tzw. eternit). Powstały odpad, w ilości 5,52 tony trafił na uprawnione składowisko odpadów niebezpiecznych zawierających azbest.
Całkowity koszt kwalifikowany zadania WFOŚiGW w Gdańsku wyniósł 3312,00 zł. Przyznana dotacja wynosi 2318,00 zł, co stanowi 69,99% kosztów kwalifikowanych zadania.
ABC o azbeście
Azbest jest substancją o szkodliwym działaniu dla organizmu człowieka. Zagrożeniem są bardzo małe włókna azbestowe, które przedostają się z powietrzem do płuc i zwykle po kilkunastu latach mogą spowodować szereg chorób płuc, z rakiem płuc włącznie.
Od 1997 r. w na terenie Polski obowiązuje zakaz produkcji, handlu oraz stosowania wyrobów zawierających azbest. Zakaz taki wprowadzono ustawą z 19 czerwca 1997 r. o zakazie stosowania wyrobów zawierających azbest (Dz. U. z 2004 r. Nr 3, poz. 20 z późn. zm.).
Dnia 14 maja 2002 r. Rada Ministrów przyjęła „Program usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest stosowanych na terytorium Polski”. Program ten zastąpiony został przez „Program Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009-2032”, ustanowiony uchwałą Nr 122/2009 Rady Ministrów z dnia 14 lipca 2009r., zmienioną uchwałą Nr 39/2010 Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010r. Obowiązujący program krajowy utrzymuje dotychczasowe cele i określa zadania niezbędne do oczyszczenia kraju z azbestu. W sposób szczegółowy określa również wymagania dotyczące postępowania z wyrobami i odpadami azbestowymi, obowiązki organów administracji, a także właścicieli i zarządców nieruchomości w tym zakresie oraz obowiązki wykonawców prac polegających na zabezpieczeniu i usuwaniu wyrobów zawierających azbest.
Polskie prawodawstwo dopuszcza wykorzystywanie azbestu lub wyrobów zawierających azbest w użytkowanych budynkach, instalacjach lub urządzeniach nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2032 roku.
Więcej informacji dotyczących usuwania azbestu, m. in. na temat zmian legislacyjnych, źródeł finansowania projektów związanych z azbestem można znaleźć na stronie serwisu internetowego Ministerstwa Rozwoju: https://www.gov.pl/web/rozwoj/Usuwanie-azbestu
Azbestowe archiwum
“Program usuwania wyrobów zawierających azbest dla Gminy Miejskiej Czarna Woda na lata 2008-2011”, został przyjęty Uchwałą Nr X/73/07 Rady Miejskiej w Czarnej Wodzie z dnia 27 grudnia 2007 r. oraz zaktualizowany Uchwałą Nr XIV/92/12 Rady Miejskiej w Czarnej Wodzie z dnia 28 marca 2012 r. przyjmującą “Programu usuwania wyrobów zawierających azbest dla Gminy Miejskiej Czarna Woda na lata 2012-2015, z perspektywą na lata 2016-2032 (aktualizacja)”. Obecnie zadanie realizowane jest w ramach “Programu usuwania wyrobów zawierających azbest dla Gminy Miejskiej Czarna Woda na lata 2016-2019, z perspektywą na lata 2020-2032”, który został przyjęty Uchwałą Nr XI/77/16 Rady Miejskiej w Czarnej Wodzie z dnia 29 lutego 2016 r.
Z informacji, które wpłynęły do Burmistrza Czarnej Wody wynika, że obecnie wyroby zawierające azbest w ilości ok. 14995 m², zlokalizowane są na 81 nieruchomościach należących do osób fizycznych.
Wszystkie zinwentaryzowane nieruchomości zarejestrowane są w bazie azbestowej: https://www.bazaazbestowa.gov.pl
W latach 2008-2019 z terenu naszej gminy usunięto 6662,28 m² wyrobów azbestowo-cementowych. Unieszkodliwiono 87,90 Mg odpadów zawierających eternit.
Całkowity koszt zrealizowanych zadań wyniósł 158067,06 zł.
Z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku otrzymaliśmy dofinansowanie w wysokości 60098,96 zł.
Z Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska uzyskaliśmy 11781,80 zł.
Wkład własny z budżetu Gminy Czarna Woda wyniósł 69261,59 zł.
Wkład własny mieszkańców wyniósł 16924,71 zł
1. Formularz – wniosek o przyznanie dofinansowania na usuwanie wyrobów zawierających azbest
2. Informacja o wyrobach zawierających azbest
3. Ocena stanu i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających azbest
5. Wyciąg z Rozporządzenia – usuwanie azbestu – obowiązki Wykonawcy prac
Program usuwania wyrobów zawierających azbest dla Gminy Czarna Woda
Regulamin konkursu – Gmina Czarna Woda
Regulamin konkursu – WFOŚiGW w Gdańsku