Pytania i odpowiedzi:
Dnia 7 czerwca bank zainteresowany udzieleniem kredytu długoterminowego w wysokości 951.000 PLN złożył zapytanie:
„W związku z ogłoszeniem przetargu na udzielenie kredytu bank zwraca się z prośbą o wyjaśnienie poniższej kwestii:
W SIWZ istnieje zapis mówiący, że Zamawiający może dokonać zmiany terminu spłaty kredytu (wcześniejsza spłata raty kredytu lub późniejsza spłata raty kredytu) bez ponoszenia dodatkowych kosztów na podstawie pisemnego powiadomienia Banku najpóźniej na 30 dni przed zamierzonym terminem spłaty, przy czym wydłużenie okresu kredytowania poza 31 grudnia 2015 roku może nastąpić po wyrażeniu zgody przez Bank”. Wobec powyższego prosimy Zamawiającego o potwierdzenie, że możliwość zmiany terminu spłaty poszczególnych rat kapitałowych nie spowoduje przekroczenia ustawowych wskaźników i obsługi zadłużenia zgodnie z obowiązującymi w okresie kredytowania przepisami ustawy o finansach publicznych.”
W odpowiedzi na zapytanie i wyjaśnienie informujemy, że zmiana spłaty rat kapitałowych nie spowoduje przekroczenia ustawowych wskaźników i obsługi zadłużenia zgodnie z obowiązującymi w okresie kredytowania przepisami ustawy o finansach publicznych.
Pytania i odpowiedzi:
Dnia 7 czerwca 2011 r. bank zainteresowany udzieleniem kredytu długoterminowego w wysokości 951.000 PLN złożył zapytanie:
„W związku z ogłoszeniem przetargu na udzielenie kredytu bank zwraca się z prośbą o wyjaśnienie:
-
podstawę zaplanowanych w WPF kwot wskazanych w poz. 13a oraz 13b w WPF dotyczących wyłączeń zgodnie z art. 243 ust.3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych. W szczególności prosimy o podanie czy w kolejnych latach 2012 – 2015 otrzyma gmina środki z UE na spłatę tych zobowiązań w wysokości wskazanych w poz. 13b.
-
Przyczyny zaplanowanego znacznego wzrostu dochodów bieżących w roku 2012 (wzrost o 10% w stosunku do zaplanowanej kwoty dochodów bieżących w uchwale budżetowej w roku 2011).”
W odpowiedzi na złożone zapytania wyjaśniamy:
ad 1 W poz. 13 a i 13 b WPF zostały uwzględnione kwoty wynikające z zaciągniętych kredytów, związane z realizacją zadań dofinansowanych ze środków UE. Obecnie posiadamy 2 umowy na dofinansowanie ze środków UE do zadań inwestycyjnych – rozbudowa sieci kanalizacji sanitarnej w Czarnej Wodzie etap I i II, w 2011roku planowane jest zakończenie obu inwestycji. Spodziewane środki na przełomie 2011/2012 z rozliczenia inwestycji wynoszą łącznie 1.388.857 zł. Innych środków z UE w latach 2012-2015 nie planuje się.
Ad 2 wzrost dochodów bieżących w 2012 roku o ok. 10% spowodowany został m.in. zwiększeniem planowanych wpływów z podatków i opłat lokalnych, subwencji ogólnych oraz dotacji na zadania zlecone i własne.
Pytania i odpowiedzi:
W dniu 6 czerwca 2011r. bank zainteresowany zamówieniem publicznym na udzielenie kredytu długoterminowego w wysokości 951.000zł zwraca się z prośbą o następujące dokumenty oraz informacje:
“1 opinia RIO w sprawie uchwały budżetowej na 2011 rok,
2 Opinia RIO w sprawie sprawozdania za rok 2009,
3 Sprawozdanie finansowe za I kw. 2010r. (NDS, Rb-N, Rb-Z, Rb-27s, Rb-28s),
4 czy do naliczenia odsetek od kredytu należy przyjąć rzeczywistą liczbę w roku czyli 365, a w latach przestępnych 366 dni – czyli kalendarz rzeczywisty /365/366? Czy taki kalendarz należy przyjąć do wyliczenia oferty?,
5 Czy zamawiający wyraża zgodę na kontrasygnatę Skarbnika Gminy na umowie kredytowej oraz deklaracji wekslowej?
6 Czy zamawiający wyraża zgodę na podpisanie oświadczenia o poddadniu się egzekucji do wysokości 200% kwoty kredytu?
7 Czy na dzień dzisiejszy gmina posiada zobowiązania wynikające z:
-
z umów o terminie płatności na okres dłuższy niż 6 miesięcy, przypadających w latach następnych,
-
z leasingów,
– z umów zobowiązujących do dokonywania dopłaty do kapitału lub bezzwrotnej dopłaty do działalności bieżącej w spółce kapitałowej, w której ma udziały,
– z zobowiązań w umowie o partnerstwo publiczno-prywatne, koncesji na roboty budowlane lub usługi do płatności na rzecz partnera prywatnego lub koncesjonariusza, w szczególności w okresie wieloletnim,
– gwarancji i poręczeń,
– przejęcia z mocy prawa przez gminę zadłużenia po podmiocie, dla którego gmina była podmiotem założycielskim lub na podstawie umowy z wierzycielem spółki prawa handlowego, czy też stowarzyszenia zależnego na mocy, której gmina wstąpi na miejsce dłużnika, który zostaje z długu zwolniony,
– przejętych zobowiązań z kredytów i pożyczek nie klasyfikowanych jako zadłużenie ujmowane do długu publicznego,
– umów polegających na sprzedaży udziałów lub akcji w spółkach kapitałowych z zastrzeżeniem prawa odkupu,
– ugody z wierzycielami w zakresie rozłożenia na raty spłaty wymagalnych zobowiązań,
– faktoringu,
– innych umów, z których wynika obowiązek spełnienia świadczeń, w szczególności pieniężnych.
8 Czy w przypadku przekroczenia przez gminę poziomu 12% wskaźnika obsługi długu, Zamawiający wyraża zgodę na to, aby Bank w takiej sytuacji miał prawo żądać dodatkowego zabezpieczenia kredytu?
Jednocześnie prosimy o informacje na temat zobowiązań gminy wskazanych w sprawozdaniu RB-Z w części D. W szczególności prosimy o podanie:
-
czego dotyczą powyższe zobowiązania,
-
czy gmina zaciągnęła kredyt lub pożyczkę na spłatę wskazanych zobowiązań lub czy planuje,
-
czy gmina otrzyma na powyższe zobowiązanie dotacje lub czy zostały powyższe wydatki zaplanowane w wydatkach bieżących gminy.”
W odpowiedzi na złożone zapytania dotyczące zamówienia publicznego na udzielenie kredytu
długoterminowego w wysokości 951.000 wyjaśniamy:
Ad. 1 opinia RIO w sprawie uchwały budżetowej na 2011 rok została umieszczona w pliku poniżej,
Ad. 2 Opinia RIO w sprawie sprawozdania za rok 2009 została umieszczona w pliku poniżej,
Ad. 3 Sprawozdania finansowe za I kw. 2010r. zostały umieszczone w pliku poniżej,
Ad. 4 Do wyliczenia ceny oferty, dla porównania ofert złożonych w postępowaniu przyjmuje się koszt obliczony dla 1 roku umowy kredytowej, przy przyjęciu następujących wielkości:
zgodnie ze specyfikacją cenę oferty oblicza się wg wzoru:
C= K x (W+M) + (P + I)/4 lata
Gdzie poszczególne symbole oznaczają:
K – wysokość kredytu przyjmuje się niezmienną kwotę w ciągu całego roku
( K = 951.000 zł)
W – WIBOR 1 M ( dla potrzeb niniejszej oferty przyjmuje się W = 4%)
M – stała marża wykonawcy wyrażona w %
P – prowizja w zł (.. % x 951.000 zł ) nie wyższa niż 2.500zł
I – pozostałe koszty w zł.
W wyliczeniu ceny oferty nie ma znaczenia ilość dni w roku. Przyjmuje się kredyt w pełnej kwocie w ciągu całego roku i ¼ kosztów wynikających z prowizji i innych kosztów.
Natomiast przy liczeniu odsetek od kredytu po podpisaniu umowy odsetki naliczane będą na bazie 365 dni w roku, przy czym w miesiącu przyjmuje się faktyczną liczbę dni kalendarzowych.
Ad.5 Umowa kredytowa będąca zobowiązaniem finansowym gminy jest kontrasygnowana przez skarbnika. Deklaracja wekslowa również.
Ad. 6 W Załączniku nr 4. Istotne dla stron postanowienia, które zostaną wprowadzone do treści zawieranej umowy w § 5 jest zapis „Od niespłaconego w terminie zadłużenia z tytułu kapitału pobiera się odsetki liczone jak od zadłużenia przeterminowanego (wynoszącego w dniu zawarcia umowy ……..% w stosunku rocznym) liczonego zgodnie z regulacjami banku”. Innych oświadczeń takich jak podpisanie oświadczenia o poddaniu się egzekucji do wysokości 200% kwoty kredytu nie przewiduje się.
Ad 7 wg stanu na 6 czerwca 2011 roku nie posiada zobowiązań wynikających:
-
z umów o terminie płatności na okres dłuższy niż 6 miesięcy, przypadających w latach następnych,
-
z leasingów,
-
z umów zobowiązujących do dokonywania dopłaty do kapitału lub bezzwrotnej dopłaty do działalności bieżącej w spółce kapitałowej, w której ma udziały,
-
z zobowiązań w umowie o partnerstwo publiczno-prywatne, koncesji na roboty budowlane lub usługi do płatności na rzecz partnera prywatnego lub koncesjonariusza, w szczególności w okresie wieloletnim,
-
gwarancji i poręczeń,
-
przejęcia z mocy prawa przez gminę zadłużenia po podmiocie, dla którego gmina była podmiotem założycielskim lub na podstawie umowy z wierzycielem spółki prawa handlowego, czy też stowarzyszenia zależnego na mocy, której gmina wstąpi na miejsce dłużnika, który zostaje z długu zwolniony,
-
przejętych zobowiązań z kredytów i pożyczek nie klasyfikowanych jako zadłużenie ujmowane do długu publicznego,
-
umów polegających na sprzedaży udziałów lub akcji w spółkach kapitałowych z zastrzeżeniem prawa odkupu,
-
ugody z wierzycielami w zakresie rozłożenia na raty spłaty wymagalnych zobowiązań,
-
faktoringu,
-
innych umów, z których wynika obowiązek spełnienia świadczeń, w szczególności pieniężnych.
Ad 8 gmina nie wyraża zgody na to, aby bank miał prawo żądać dodatkowego zabezpieczenia kredytu w przypadku przekroczenia przez gminę poziomu 12% wskaźnika obsługi długu.
Ponadto informujemy, że zobowiązania gminy wskazane w sprawozdaniu Rb Z w części D za I kwartał 2011roku dotyczą zobowiązań tytułem realizowanej inwestycji – I i II etapu budowy sieci kanalizacji sanitarnej w Czarnej Wodzie. Zakończenie inwestycji – 2 etapów planowane jest w 2011 roku. Wydatki na w/w zadania są planowane w budżecie 2011 roku jako wydatki inwestycyjne z dofinansowaniem ze środków UE. Kredyt w wysokości 951.000zł w części planowany jest na opłacenie udziału własnego realizowanego zadania II etapu rozbudowy sieci kanalizacji sanitarnej, tj w kwocie ok. 529.000zł. Pozostałe środki na dokończenie finansowe zadań stanowią wolne środki za 2010rok i pożyczka z BGK w wysokości wkładu UE do II etapu zadania.
Rb 27s I KW 2010 (0 kB)
Rb 28s I KW 2010 (0 kB)
RbN I KW 2010 (0 kB)
Rb Z I KW 2010 (0 kB)
Opinie RIO – uchwały (0 kB)
(0 kB)