W spotkaniu w dnu 7 maja udział wzięli następujący goście:
Arkadiusz Gliniecki, Burmistrz Czarnej Wody
prof. Andrzej Krauss, Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu – Wydział Technologii Drewna
dr inż. Marcin Janczarek, Politechnika Gdańska – Wydział Technologii Chemicznej
Wojciech Nitka, Stowarzyszenie Dom Drewniany
Andrzej Schleser, Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych w Gdańsku
Marcin Naderza, Nadleśnictwo Kaliska
Leszek Danecki, Maria Antoni Hikiert, Ośrodek Badawczo – Rozwojowy Przemysłu Płyt Drewnopochodnych Sp. z o.o.
dr Władysław Strykowski, Andrzej Noskowiak – Instytut Technologii Drewna w Poznaniu
dr hab. Piotr Borysiuk, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie – Wydział Technologii Drewna
Krzysztof Droszcz, Rebel Module Global Sp. z o.o.
Magdalena Droszcz, Pracownia Architektoniczna Rebel Concept
Michał i Alicja Szreder, SZREDER A.C
Drew Trans II Zenon Wrzeszcz i Wspólnicy Sp. z o.o.
Joanna Kościk – Ciuraj, Zetbeer Sp. z o.o.
Tomasz Sobieraj, Zetbeer Sp. z o.o.
Łukasz Górczak, Paweł Czopek, Ekoinbud Sp. z o.o.
Sylwia Modzelewska, Forestor Communication
Spotkanie miało na celu zidentyfikowanie istniejących barier i problemów w zakresie stosowania wyrobów drewnopochodnych w budownictwie.
Arkadiusz Gliniecki, Burmistrz Czarnej Wody, inicjator Klastra, nakreślił jego ideę, podkreślając, że konsekwentne realizowanie strategii Klastra zapewni długotrwały i zrównoważony rozwój Miasta, ma szansę uczynić skutecznym transfer innowacji do przemysłu, upowszechnić budownictwo drewniane w Polsce i ożywić gospodarczo region.
Christof Palmer, STEICO SE, wskazał na znaczący potencjał rozwojowy branży, hamowany stereotypami i uprzedzeniami dotyczącymi rzekomej wysokiej ceny domów drewnianych. Potencjalni użytkownicy nie biorą pod uwagę niskich kosztów eksploatacji (niewielkie zużycie energii cieplnej). Zwrócił uwagę na długo trwające procesy administracyjne, zwłaszcza przeciwpożarowe w Polsce.
Wojciech Nitka, Stowarzyszenie Dom Drewniany, wskazał na brak polskich norm w zakresie budownictwa szkieletowego. Brakuje również wiarygodnych statystyk GUS dotyczących ilości budowanych domów rocznie w Polsce (na polskim rynku działa prawie 800 firm budujących domy z drewna). Zaakcentował konieczność przeprowadzenia zakrojonych na szeroką skalę działań promocyjnych, których celem, podobnie jak to miało miejsce np. w Wielkiej Brytanii, byłoby przekonanie społeczeństwa do budowy domów z drewna.
Dr Władysław Strykowski z Instytut Technologii Drewna w Poznaniu, podkreślił, jak ważne jest zaangażowanie Generalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w promocję drewna z perspektywy rozwoju przemysłu drzewnego w Polsce. W. Strykowski zadeklarował, że Instytut zaangażuje się w te działania. Podkreślił, jak ważny jest aspekt budowania świadomości społecznej: wprowadzenie norm dla budownictwa drewnianego jest istotne, ale ważniejsze od norm wydaje się być przekonanie ludzi do mieszkania w drewnianych domach. Dlatego ważna jest promocja i edukacja w tym względzie. Zasugerował przystąpienie Klastra do Polskiej Platformy Technologii Sektora Leśno – Drzewnego, która wspiera przemysł i naukę w obszarach produkcji leśno – drzewnej.
Arch. Magdalena Droszcz, Pracownia Architektoniczna Rebel Concept, wskazała na dwa rodzaje problemów: po pierwsze – brakuje profesjonalnych instrukcji, jak budować domy drewniany i po drugie – problem mentalności potencjalnych klientów, ich sceptycznego podejścia do budownictwa drewnianego. Ten ostatni aspekt wymaga podjęcia działań edukacyjnych, skierowanych przede wszystkim do urzędników, stosujących przepisy prawa budowlanego. Problemem jest certyfikacja odporności ogniowej elementów budowlanych: proces certyfikacji jest długotrwały i kosztowny, a w Polsce jest niewiele ośrodków notyfikowanych, wykonujących badania na odporność ogniową.
Michał Szreder z firmy Szreder AC, podkreślał wyzwania rzeczywistości przed którymi stajemy. Ok. 40% zużywanej w Europie energii to energia potrzebna do ogrzewania domów mieszkalnych. Aby zmniejszyć zapotrzebowanie na ciepło i emisję dwutlenku węgla wiele krajów w Unii Europejskiej od dawna stosuje programy edukacyjne i wsparcie dla budownictwa energooszczędnych domów drewnianych. Drewno to materiał odnawialny, ekologiczny, a do jego pozyskanie nie trzeba skomplikowanych energochłonnych .procesów.
Łukasz Górczak, Ekoinbud, podkreślił, jak ważna jest kampania promocyjna i dotarcie do klientów z informacją, że domy drewniane są trwałe, czas budowy krótki, koszty eksploatacji niskie, zaś ceny nie wyższe, niż ceny domów murowanych. Twarzami kampanii promocyjnej winny być niezależne i rozpoznawalne autorytety.
Ustalono, że następujące przedsiębiorstwa/instytucje opracują założenia kampanii promocyjnej domów drewnianych: Ekoinbud, OBR, Stowarzyszenie Dom Drewniany, SGGW, ITD. Koordynatorem merytorycznym tego działania będzie inż. Jarosław Szuta, zaś koordynatorami technicznymi: Wiesława Słomińska i Iwona Grajewska z firmy STEICO.
Dr hab. Piotr Borysiuk z SGGW w Warszawie zwrócił uwagę na aspekt edukacji na poziomie szkolnictwa wyższego. Należy przygotować program dokształcania wykładowców i nauczania studentów, mając na względzie szybki postęp technologiczny w branży budownictwa drewnianego. Ponadto należy stworzyć możliwości dla studentów odbywania staży (praktyk) w przedsiębiorstwach zajmujących się produkcją materiałów budowlanych i budową domów drewnianych.
Prof. Andrzej Krauss z Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, wyraził gotowość podjęcia działań na rzecz stworzenia programu kształcenia studentów uwzględniającego potrzeby rynku budownictwa w systemie drewnianego szkieletu.
Podsumowanie
Zidentyfikowano następujące obszary, wymagające podjęcia niezwłocznych działań:
1. Przygotowanie założeń kampanii promocyjnej, mającej na celu upowszechnienie budownictwa drewnianego.
2. Opracowanie i wdrożenie programu dokształcania wykładowców.
3. Powiązanie nauki teoretycznej ze stażami/praktykami studentów w firmach.
4. Lobbing na rzecz budownictwa drewnianego.