Gmina jako jednostka samorządowa pozyskuje środki finansowe z dochodów oraz przychodów, które to wraz z wydatkami oraz rozchodami tworzą w całości budżet gminy. Budżet jest uchwalany w formie uchwały budżetowej na dany rok i stanowi roczny plan finansowy gminy.
Dochodami gminy są:
– dochody własne,
– subwencje ogólne,
– dotacje celowe z budżetu państwa,
– udziały gminy w dochodach budżetu państwa z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku dochodowego od osób prawnych.
Dochodami gminy mogą być także, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz inne środki określone w odrębnych przepisach.
Planowane dochody Gminy Czarna Woda na 2007 r. wynosiły 7.255.150 zł. W trakcie roku uległy zwiększeniu do kwoty 7.602.939 zł. Dochody zostały zrealizowane na kwotę 7.513.171 zł, co stanowi ich wykonanie w 98,82%, a w stosunku do uchwalonego budżetu na początku roku w 103,56%.
Struktura dochodów zrealizowanych przedstawia się następująco:
21,43% to dochody z podatków i opłat lokalnych w kwocie 1.609.861 zł,
39,39% to subwencje ogólne w kwocie 2.959.405 zł,
20,07% to dotacje celowe z budżetu państwa i jednostek samorządu terytorialnego w kwocie 1.507.843 zł,
11,53% to udziały gminy w dochodach budżetu państwa z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych (podatników indywidualnych) oraz podatku dochodowego od osób prawnych (firm) w kwocie 866.627 zł,
7,58% to pozostałe dochody własne w kwocie 569.433 zł.
W dochodach własnych najwyższy udział stanowiły wpływy z podatków od osób prawnych które wyniosły 1.246.353 zł. Podatki od osób fizycznych natomiast wyniosły 308.060 zł co stanowi 4.1 % dochodów budżetu gminy. Pozostałymi źródłami dochodów własnych były m.in. wpływy z gospodarowania mieniem (sprzedaż, dzierżawa), wpływy z usług (ksero, usługi opiekuńcze, opłata stała w przedszkolu), wpływy z opłaty skarbowej, opłaty za wydawanie pozwoleń na sprzedaż alkoholu, odsetki od środków na rachunkach bankowych.
WYDATKI
Wydatki planowane wg stanu na 31.12.2007r. wynosiły 8.053.593 zł.
Wykonanie wydatków za 12 miesięcy 2007 roku wynosi 7.404.441 zł.
Wykonane wydatki stanowią 91,94% wydatków planowanych na 2007 rok.
Za 2007 rok uzyskano nadwyżkę w wysokości 108.730 zł.
OŚWIATA I WYCHOWANIE oraz EDUKACYJNA OPIEKA WYCHOWAWCZA
W 2007 roku wydaliśmy na ten cel 2.858.595 zł, co stanowi 38,61% ogółu wydatków budżetu gminy. Z tej kwoty na szkołę podstawową wydaliśmy 1.492.866 zł, na gimnazjum 583.409 zł, oraz na przedszkole (łącznie z klasami zerowymi) 425.243 zł.
POMOC SPOŁECZNA
Na ten cel wydano łącznie 1.746.866 zł, co stanowi 23,59% ogółu wydatków budżetu gminy.
1. Świadczenia rodzinne: wydatkowana kwota na ten cel wynosiła 1.082.906 zł, w tym na wypłatę 9316 zasiłków rodzinnych wraz z dodatkami wydano 755.504 zł, na 1183 zasiłków pielęgnacyjnych 180.693 zł, na 120 świadczeń pielęgnacyjnych kwotę 50.400 zł, na 271 zaliczek alimentacyjnych kwotę 53.940 zł, na opłacenie składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe od wypłacanych świadczeń rodzinnych 9.704 zł.
2. Zasiłki i pomoc w naturze, składki na ubezpieczenie zdrowotne – wydatkowana kwota wynosiła 160.634 zł, w tym na wypłaty świadczeń w ramach zadań zleconych 33.309 zł (głównie zasiłki stałe), a w ramach zadań własnych 127.326 zł ( zasiłki okresowe wypłacone dla 86 osób, zasiłki celowe i w naturze przyznane 143 rodzinom i udzielenie schronienia 1 osobie),
3. Usługi opiekuńcze – wydatkowana kwota za 7596 godzin usług opiekuńczych świadczonych u 14 podopiecznych wynosiła 72.921 zł.
4. Dodatki mieszkaniowe – w 2007 roku na dodatki mieszkaniowe wydano 127.522 zł, kwota dotyczyła wypłaconych 865 dodatków mieszkaniowych, z tego 423 dotyczy lokatorów z zasobów komunalnych i 442 lokatorów mieszkań spółdzielczych, budynków prywatnych i innych (OBR, ZPP i PKP).
5. Dożywianie – na realizację programu dożywiania wydano 131.141 zł. Z pomocy w dożywianiu skorzystało 212 dzieci w szkole i przedszkolu. Wypłacono również 573 zasiłki celowe na dożywianie 295 osobom na łączną kwotę 65.863 zł. Zakupiono wyposażenie do stołówek w szkole i przedszkolu za kwotę 10.141 zł.
DZIAŁALNOŚĆ KULTURALNA
Na prowadzenie działalności kulturalnej w 2007 roku wydano 273.878 zł, w tym dotacja z budżetu gminy dla Biblioteki wyniosła 161.900 zł. W ramach dotacji dla Biblioteki zakupiono projektor multimedialny z ekranem za 6.916 zł, pianino cyfrowe za 3.900 zł, komputer za 2.499 zł i aparat fotograficzny za 1.486 zł. W bibliotece prowadzone były przez instruktorów zajęcia dla dzieci, młodzieży i dorosłych m.in w zakresie hafciarstwa, tańca, muzyki, fotografii itp. Biblioteka po raz kolejny była organizatorem Nocy Świętojańskiej.
Na prowadzenie działalności w świetlicach sołeckich w Lubikach i Hucie Kalnej, na prowadzenie zajęć nauki gry na instrumentach muzycznych, na organizację festynów, konkursów, wystaw i innych imprez okolicznościowych oraz funkcjonowanie salki internetowej w budynku urzędu wydano łącznie 103.795 zł. Ponadto za 8183 zł przygotowano budynek świetlicy w Lubikach do utworzenia w nim Centrum Dokształcania na Odległość.
SPORT
Łącznie na zadania w zakresie kultury fizycznej i sportu wydatkowano 111.029 zł.
W 2007 r. z pozyskanych pieniędzy z zewnątrz wydatkowano:
1. ze środków Urzędu Marszałkowskiego — 3.000 zł na powszechną naukę pływania,
2. ze środków Ministerstwa Sportu 13.000 zł na prowadzenie zajęć sportowo- rekreacyjnych dla uczniów.
WYKONANIE ZADAŃ INWESTYCYJNYCH I REMONTOWYCH:
Kanalizacja:
W roku 2007 nastąpiło zakończenie prac i odbiór końcowy zadania polegającego na modernizacji kanalizacji sanitarnej wraz z budową kolektora tłocznego łączącego kanalizację Czarnej Wody i Łęga. Zmodernizowano odcinek sieci kanalizacyjnej o długości 1330 mb i wybudowano kolektor tłoczny o długości 933 mb oraz dwie przepompownie ścieków.
Koszt zadania w 2007r. wyniósł 254 218 zł.
Dofinansowano również modernizację oczyszczalni ścieków w Czersku kwotą 300.000 zł Przekazano także dotację przedmiotową dla zakładu budżetowego (MZGK i M) do odprowadzanych ścieków w wysokości 19.609 zł.
Wodociągi:
W 2007r. gmina przekazała dotację dla Gminy Osieczna na modernizację stacji uzdatniania wody w Klaninach w kwocie 21.467zł. Z ujęcia wody w Klaninach zasilany jest wodociąg dostarczający wodę do Sołectwa Huta Kalna i Lubiki.
Gospodarka odpadami:
W 2007r. gmina tytułem udziału w budowie zakładu utylizacji odpadów komunalnych „Stary Las” wpłaciła kwotę 16.070 zł.
Z budżetu gminy sfinansowano również wydatki związane z oczyszczaniem terenów gminnych i miejsc publicznych. Na wywóz 205 m2 odpadów komunalnych niesegregowanych i 385 m2 segregowanych wydano łącznie 22.615 zł.
Na zakup i montaż koszy ulicznych na terenie gminy wydano 1579 zł.
Drogi, chodniki:
1. Przebudowano chodnik po obu stronach ul. Mostowej, na długości 288 mb. Wartość robót wyniosła 53.305 zł.
2. Wybudowano zatokę autobusową o powierzchni 95 m2 dla autobusu szkolnego wraz z przełożeniem 86 m2 chodnika na długości zatoki za całkowitą kwotę brutto 24.400 zł.
3. Wykonano ogrodzenie boiska szkoły wraz ze schodami i chodnikiem łączącym boisko oraz barierkami za 13.530 zł, ponadto ułożono polbruk przy wejściu głównym do szkoły za 8.074 zł.
4. Wybudowano oświetlenie drogowe przy ul. Mickiewicza – od budynku szkoły do zjazdu na kajakarnię ustawiono 20 lamp. Wartość prac wynosi 117.700 zł, z czego gmina Czarna Woda sfinansowała prace na kwotę 47.580 zł. Resztę pokryła ENERGA Zakład Oświetlenia z siedzibą w Sopocie.
5. Wykonano remont dróg gminnych wokół marketu Bilo przy ulicy Mickiewicza.
6. Przeprowadzono przebudowę dróg wewnętrznych na działkach gminnych wokół marketu Bilo, polegającą na wymianie 360 m2 trylinki na kostkę betonową typu polbruk wraz z ułożeniem nowych krawężników. Wartość zadania – 26.912 zł.
7. Zlecono na podstawie umowy o dzieło utwardzenie trylinką odcinka ul. Przemysłowej o powierzchni 305 m2. Wartość robót wyniosła 15.098 zł.
8. Utwardzono trylinką wjazd do Przedszkola o powierzchni 326 m2 oraz przebudowano chodnik, wymieniając płyty chodnikowe na kostkę betonową typu polbruk na powierzchni 135 m2 w obrzeżach chodnikowych. Wartość prac 24.015 zł.
9. Przy udziale pracowników robót publicznych przeprowadzono remont polegający na przełożeniu płyt chodnikowych na odcinku chodnika przy ulicy Starogardzkiej.
10. Oznakowano przejście dla pieszych, wymieniono i uzupełniono znaki drogowe na drogach gminnych.Wartość prac i zakupionych znaków wyniosła 4.222 zł.
11. Zakupiono kręgi betonowe, korytka odprowadzające, rury przepustowe dla potrzeb odwodnienia terenu amfiteatru nad rzeką WDĄ przy kajakarni. Wartość zakupionych materiałów i robocizny wynosiła 7.117 zł.
12. Przeprowadzono bieżące prace remontowe mostu drewnianego oraz przygotowano dokumentację kosztorysową remontu kapitalnego mostu. Wartość prac 3.974 zł.
13. Urządzono przy ul. Starogardzkiej skwerek zieleni miejskiej za 5.948 zł.
14. Zakupiono 6 skrzyń na piasek do posypywania chodników za 4.465 zł oraz wykaszarkę do utrzymania gminnych trawników za 2.249 zł.
Budynki i mienie komunalne:
1. W szkole wymieniono podłogi w 2 salach lekcyjnych – w pokoju nr 19 i 20. Wartość prac remontowych wyniosła 11.712 zł. Ponadto za 18.238 zł zakupiono meble ( do klasy nr 18, gabinetu informatycznego, sekretariatu i do stołówki).
2. W przedszkolu za 29.300 zł wykonano remont zaplecza kuchennego – kuchni i obieralni, za 3.714 zł zakupiono i wymieniono oświetlenie w salach zajęć, a za 4.880 zł wymieniono 3 okna i drzwi.
3. W Lubikach przy budynku remizo-świetlicy wykonano bezodpływowy zbiornik do ścieków. Prace zostały wykonane przy udziale pracy mieszkańców. Wartość zakupionych materiałów i robocizny 4.425 zł. W świetlicy wykonano prace przygotowujące obiekt do utworzenia Centrum Dokształcania na Odległość – ułożono sieć komputerową, i zasilanie elektryczne, założono instalację alarmową, wymieniono drzwi. Wartość robót stanowi kwotę 8.183 zł.
4. W budynku urzędu na parterze przeprowadzono remont pomieszczenia WC oraz pomieszczeń socjalnych pracowników obsługi. Wartość wykonanych prac to 16.387 zł.
5. Na stadionie miejskim wykonano remont bieżni za 10.101 zł. Prace polegały na zebraniu starej nawierzchni bieżni na odcinku 200 m na głębokość 5 cm oraz nawiezienie żużlu i wykonanie nowej nawierzchni.
6. Gmina współfinansowała zakup samochodu pożarniczego Ford Transit 2.4 TDI dla jednostki OSP w Czarnej Wodzie. Wartość samochodu wynosiła 148.800 zł, z czego Gmina Czarna Woda sfinansowała 98.800 zł, a 50.000 pochodziło ze środków Krajowego Systemu Ratowniczo Gaśniczego. Oprócz bieżących zakupów materiałów i wyposażenia dla celów przeciwpożarowych jednostka OSP w Czarnej Wodzie dokonała zakupu sprzętu (środków trwałych) na wartość 15.194 zł (2 aparaty powietrzne i zestaw do ratownictwa medycznego), z czego 2.480 zł ze środków gminy a 12.714 zł z KSRG.
7. W Hucie Kalnej za 5.000 zł odnowiono elewację budynku OSP.
8. Do świetlicy socjoterapeutycznej zakupiono ze środków Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej w ramach programu “Świetlica, Praca i Staż – socjoterapia w środowisku wiejskim” sprzęt komputerowy za 6.221 zł oraz wyposażenie świetlicy za 2.255 zł (chłodziarka, mikrofalówka, frytkownica, opiekacz i odkurzacz). Do świetlicy w Lubikach zakupiono witrynę chłodniczą za 1.890 zł i patelnię elektryczną za 5.246 zł.
9. Dla MZGKiM zakupiono za 7.200 zł przyczepę do ciągnika.
10. Dla USC zakupiono komputer, oprogramowanie i meble, łącznie za 11.000 zł.
11. Dla urzędu zakupiono 5 komputerów za 12.498 zł.
Wykonanie planu Gminnego Funduszu
Ochrony Środowiska:
Wpływy za 12 miesięcy 2007 roku wynosiły 147.335 zł. Po uwzględnieniu środków pieniężnych z 1.01.2007 roku do dyspozycji na koncie funduszu było 335.479 zł. Wydatkowano 162.252 zł, w tym na zadanie inwestycyjne – Budowa Zakładu Utylizacji Odpadów Komunalnych “Stary Las” 16.069 zł, na zadanie inwestycyjne budowy kanalizacji sanitarnej 137.858 zł, na czyszczenie rur kanalizacyjnych i monitorowanie sieci kanalizacyjnej 6.101 zł, na zakup nagród na konkurs ekologiczny 199 zł, zakup koszy ulicznych 1.220 zł. Stan środków na rachunku funduszu na 31.12.2007 roku wynosi 173.226 zł.
Wykonanie planu MZGKiM:
Planowane przychody wynosiły 1.484.528 zł, wykonanie za 2007 rok wynosi 1.459.679 zł, z tej kwoty jako należności występuje kwota 195.463 zł w tym jako należności wymagalne 45.345 zł ( w tym tytułem czynszu 28.457 zł).
Poniesione koszty za w/w okres wynoszą 1.420.901 zł z planowanych 1.484.528 zł.
Jako zobowiązania występuje kwota 228.701,45 zł (w tym rozliczenia za ciepło 155.998,37 zł).