W dniach 19 i 20 czerwca w Czarnej Wodzie odbyła się druga polska edycja imprezy – RescueDays. Organizatorami imprezy byli Weber Rescue Polska przy wsparciu firmy BA System z Gdańska, Burmistrza Czarnej Wody oraz Jednostki OSP Czarna Woda.
RESCUE DAYS to prawdopodobnie największe warsztaty szkoleniowe z zakresu ratownictwa technicznego na świecie, zapoczątkowane przez firmę Weber-Hydraulik GmbH kilkanaście lat temu i organizowane corocznie w Niemczech. W ostatnim spotkaniu w Heitersheim/Niemcy gościło 800 uczestników z 20-tu państw.
W warsztatach w Czarnej Wodzie wzięło udział 70 uczestników z jednostek OSP z całego kraju oraz 4 instruktorów z Polski i 6 z Niemiec.
Warsztaty miały na celu doskonalenia technik ratownictwa drogowego przez strażaków z wykorzystaniem najnowocześniejszych specjalistycznych narzędzi i urządzeń firmy Weber-Hydraulik GmbH .
Program szkolenia składał się ze wstępu teoretycznego, który obejmował 2 wykłady. Dalszą cześć seminarium stanowiły sesje treningowe, gdzie na 5 zróżnicowanych tematycznie stanowiskach uczestnicy w praktyczny sposób ćwiczyli prawidłowe techniki przeprowadzenie akcji ratowniczych w różnych scenariuszach, pod nadzorem instruktorów.
Zajęcia odbywały się w grupach, które rotacyjnie przechodziły przez kolejne stanowiska. Scenariusze praktyczne zostały zróżnicowane ze względu na tematykę oraz techniki ratownicze, które były tam stosowane.
Zajęcia praktyczne poprzedzono wykładami wprowadzającymi. Tematyka wykładów to:
- Nowoczesne konstrukcje pojazdów.
- Ratownictwo medyczne podczas działań technicznych.
W ramach sesji treningowych przećwiczono następujące scenariusze:
• Nowoczesne konstrukcje pojazdów – systemy bezpieczeństwa, konstrukcja pojazdów, stosowane materiały, rozpoznanie ich w oparciu o różne źródła informacji.
• Uderzenie boczne – metoda „Crossramming”, podczas bocznych zgniotów, przywracanie kształtu pierwotnego. Alternatywne drogi ewakuacji poszkodowanego.
• Samochód na kołach, pod drzewem – połączenie elementów unoszenia, stabilizacji i uwalniania poszkodowanego ze zgniecionej konstrukcji pojazdu.
• Samochód na dachu, na przeszkodzie – praca na wysokości, stabilizacja pojazdu, różne sposoby wykonywania dostępu do nóg poszkodowanego. Rozginanie i unoszenie konstrukcji zgniecionego samochodu.
• Człowiek pod kołem – praca w oparciu o pneumatyczne zestawy ratownicze, podczas uwalniania poszkodowanego, znajdującego się pod kołem naczepy niskopodwoziowej.
Ćwiczenia praktyczne odbywały się na stadionie miejskim w Czarnej Wodzie, gdzie mieszkańcy z trybun oddzielonych bezpiecznie od ćwiczących ratowników mogli obserwować ich poczynania.
Dwa dni ratowniczych zmagań, które miały miejsce 19-20 czerwca 2015 w Czarnej Wodzie, na pewno zapiszą się w ogólnopolskim kalendarzu imprez ratowniczych. RescueDays.PL jest Polskim odpowiednikiem największych warsztatów na świecie, które odbywają się corocznie w Niemczej również pod hasłem RescueDays.
W Czarnej Wodzie instruktorzy z Polski i Niemiec prowadzili bardzo rozbudowane zajęcia dla strażaków z całego Kraju. Pozorację i organizację tych warsztatów zapewniali strażacy z OSP Czarna Woda. Różnorodność scenariuszy i założeń była tak zaplanowana żeby zaspokoić najbardziej wymagających ratowników. Poniżej przedstawiamy opis stanowisk przez, które przechodził każdy uczestnik.
• Stacja 1 – Nowoczesne konstrukcje pojazdów – stanowisko poświęcone rozpoznawaniu systemów bezpieczeństwa, materiałów konstrukcyjnych oraz konstrukcjom nowoczesnych pojazdów. Uczestnicy na stanowisku pracowali w oparciu u oznaczenia w pojeździe, karty pojazdów oraz Crash Recovery System (CRS). Wszystkie te informacje były pozyskiwane z nowych pojazdów, które na czas seminarium były w dyspozycji Instruktorów. Dodatkowo na tej stacji były demonstrowane poduszki powietrzne, które były uruchamiane w celu demonstrowania mechanizmu ich działania.
• Stanowisko 2 – CROSSRAMMING czyli uderzenie boczne – stanowisko maiło na celu wykonanie dostępu dla poszkodowanego, bez cięcia konstrukcji oraz bez stosowania nożyc. Kluczowym elementem było to, przywracanie kształtu pierwotnego co jest szczególnie ważne podczas bocznych zgniotów. Instruktorzy na tym stanowisku demonstrowali różne punkty zaparcia w celu jak najlepszego zastosowania rozpieraczy kolumnowych i ramieniowych. Również tymi rozpieraczami były wykonywane otworzy w pojazdach. Alternatywne drogi ewakuacji poszkodowanego.
• Samochód na dachu, na przeszkodzie – stanowisko to łączyło pracę na wysokości, stabilizacja pojazdu, rozpychanie pogniecionej konstrukcji oraz różne sposoby wykonywania dostępu do nóg poszkodowanego. Zgnieciony dach oraz odwrócony pojazd był nie lada wyzwaniem dla uczestników tego założenia.
• Drzewo na samochodzie – Scenariusz na tym stanowisku łączył wiele elementów takich jak unoszenie, stabilizację i uwalniania poszkodowanego ze zgniecionej konstrukcji pojazdu. Ważne w tym miejscy było szybkie wykonanie dostępu dla ratownika, który miał za zadanie w skuteczny sposób zabezpieczyć ciężar na poszkodowanym.
• Człowiek pod ciężarówką – praca w oparciu o pneumatyczne zestawy ratownicze była kluczowym zadaniem, podczas uwalniania poszkodowanego, znajdującego się pod kołem naczepy niskopodwoziowej. Scenariusz zakładał uwalnianie poszkodowanego z 3 różnych miejsc. Uczestnicy mieli za zadanie unieść koło przednie ciągnika siodłowego, koło tylne naczepy oraz łyżkę ładowarki na kilka sposobów przy zastosowaniu różnego rodzaju sprzętu. Wiele elementów takich jak stabilizacja, podbudowa, klinowanie miało zastosowanie przy tym założeniu.