Od 27 maja br. osoby bezrobotne i poszukujące pracy mogą rejestrować się przez Internet na stronie www.praca.gov.pl, umożliwiają to zmiany wprowadzone rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 12 listopada 2012 r. w sprawie rejestracji bezrobotnych i poszukujących pracy (Dz. U.2012 poz. 1299).
Osoby bezrobotne i poszukujące pracy mogą korzystać z dwóch trybów rejestracji:
-
Prerejestracji,poprzez wcześniejsze przekazanie swoich danych zapośrednictwem formularza elektronicznego, dostępnego na stronie internetowej ministra właściwego do spraw pracy, w Biuletynie Informacji Publicznej ministra właściwego do spraw pracy lub za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji publicznej, o której mowa w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. Nr 64, poz. 565, z późn. zm.).
W tym przypadku rejestracji dokonuje się z dniem, w którym osoba zgłosi się do urzędu, poświadczy własnoręcznym podpisem przekazanych przez nią danych oraz złożeniu w obecności pracownika pup pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań oświadczenia o prawdziwości przekazanych przez nią danych.
-
Pełnej rejestracji elektronicznej,bez konieczności osobistej wizyty w urzędzie, za pośrednictwem formularza elektronicznego, dostępnego na stronie internetowej ministra właściwego do spraw pracy, w Biuletynie Informacji Publicznej ministra właściwego do spraw pracy lub za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji publicznej, o której mowa w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. Nr 64, poz. 565, z późn. zm.).
Rejestracji dokonuje się z dniem złożenia wniosku, po opatrzeniu go i załączonych do wniosku zeskanowanych dokumentów, bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego certyfikatu czy podpisem potwierdzonym profilem zaufanym elektronicznej platformy usług administracji publicznej przez osobę ubiegającą się o zarejestrowanie w pup.
Z pełnej rejestracji przez internet mogą korzystać osoby, które posiadają:
-
bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, z zachowaniem zasad przewidzianych w przepisach o podpisie elektronicznym, albo
-
podpis potwierdzony profilem zaufanym elektronicznej platformy usług administracji publicznej, albo
-
podpis osobisty weryfikowany za pomocą ważnego certyfikatu podpisu osobistego, o którym mowa w przepisach o dowodach osobistych.
Wniosek o założenie profilu zaufanego ePUAP (usługa bezpłatna) wypełnia się na stronie: http://epuap.gov.pl/wps/portal/ .
Punkty potwierdzenia profilu zaufanego w Starogardzie Gdańskim to:
Urząd Skarbowy, ul. Lubichowska 4
Zakład Ubezpieczeń Społecznych, ul. Piłsudskiego 4
Osoby dokonujące rejestracji drogą elektroniczną zobowiązane są podczas pierwszej wizyty w urzędzie do przedstawienia dokumentów niezbędnych do ustalenia statusu i uprawnień wynikających z w/w Rozporządzenia.