W poniedziałek 3 listopada odbyła się ostatnia sesja Rady Miejskiej w Czarnej Wodzie obecnej VI kadencji. Sesję otworzył Przewodniczący Rady Miejskiej Sebastian Schmidt witając przybyłych gości i przedstawiając porządek obrad.
Podczas sesji Radni podjęli szereg uchwał, m.in. w sprawie: uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego na terenie Gminy Czarna Woda, obręb Czarna Woda, zmian budżetu Gminy Czarna Woda na 2014 rok, wysokości stawek podatku od nieruchomości w Gminie Czarna Woda na 2015 rok, podatku od środków transportowych na 2015 rok w Gminie Czarna Woda, „Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania
Narkomanii w Gminie Czarna Woda w 2015 roku”, wyrażenia zgody na obciążenie nieruchomości gruntowej.
Rada Miejska w Czarnej Wodzie zebrała się na 34 sesjach (w tym 2 nadzwyczajne), na których podjęto 235 uchwał.
Na zakończenie Sesji Przewodniczący Rady Miejskiej oraz Burmistrz przedstawili podsumowanie mijającej VI kadencji 2010-2014.
Mijającą kadencję mimo trudnej sytuacji finansowej ocenić należy pozytywnie, udało nam się:
– dokończyć rozbudowę sieci kanalizacji sanitarnej – etap I i II,
– zmodernizować ulicę Słoneczną, Sosnową – tę drugą wraz z Powiatem Starogardzkim oraz część ulicy Starowiejskiej,
– zrealizować projekt kompleksowego zagospodarowania terenu przy budynkach wielorodzinnych przy ul. Mickiewicza 4, 6, 8 – co znacząco poprawiło nie tylko komunikację ale także estetykę tego miejsca,
– zmodernizować Przedszkole Publiczne, tworząc dodatkową salę dla dzieci – projekt był odpowiedzią na potrzeby zgłaszane od dawna przez rodziców związane z brakiem miejsc w grupach przedszkolnych, rozbudować plac zabaw w przedszkolu,
– zmodernizować halę sportową przy Zespole Szkół – co znacząco poprawiło warunki odbywających się w niej zajęć i pozwoli uzyskać oszczędności energii cieplnej, także wybudować nowoczesny plac zabaw „Radosna Szkoła”,
– wybudować nowe i zmodernizować istniejące chodniki w Lubikach, Hucie Kalnej i Czarnej Wodzie
– m.in. dzięki staraniom władz Czarnej Wody – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wykonała remont drogi 22 „berlinki” z nową organizacją ruchu.
– dzięki dobrej współpracy z samorządem powiatowym poprawie ulegają drogi powiatowe znajdujące się na terenie naszej Gminy,
Dodać należy, że na większość z tych inwestycji udało się uzyskać dofinansowanie ze środków zewnętrznych.
Gmina poprzez swoje jednostki organizacyjne zrealizowała wiele tzw. „miękkich projektów” , skierowanych do zróżnicowanych wiekowo grup społecznych, niektóre z nich to:
– dla najmłodszych „Taniec i muzyka dla smyka”, „Łyżeczką i pędzelkiem czyli twórcze dzieci” – projekty rozwijające umiejętności plastyczne, muzyczne i kulinarne u przedszkolaków – dodać tutaj należy, że w przygotowaniu i realizacji projektów wiodącą rolę odgrywała grupa zaangażowanych rodziców,
– w Zespole Szkół Publicznych realizowano projekt „Indywidualizacja szansą na sukces” – głównym celem projektu było wsparcie indywidualnego rozwoju 72 uczniów klas I-III,
– Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej wystąpił i uzyskał dofinansowanie unijne na realizację projektów pn „Uwierz w siebie – I i II edycja” – głównym celem projektu było zwiększenie aktywności zawodowej i motywacji kilkudziesięciu bezrobotnych kobiet,
– Miejska Biblioteka Publiczna przygotowała i zrealizowała min. projekt „Umieć znaczy pomóc” – skierowany zarówno do młodzieży z gimnazjum jak i emerytów z zakresu udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej, oraz skierowany do mieszkańców po 50 roku życia projekt „Aktywna jesień życia I i II”.
Najistotniejszą sprawą jest jednak poprawa relacji i współdziałanie z głównym przedsiębiorcą w naszej Gminie – firmą Steico i utworzenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej w Czarnej Wodzie, gdzie firma buduje już nową linię produkcyjną. W konsekwencji inwestycja ta ma przełożyć się na ponad 100 nowych miejsc pracy i dodatkowe wpływy do budżetu Gminy.
Budująca jest również rosnąca aktywność i zaangażowanie różnych formalnych i nieformalnych grup społecznych.
Ostatnie posiedzenie Rady było okazją do wręczenia podziękowań Radnym i Burmistrzom.