Informujemy, iż od 1 października br. świadczenia nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej na terenie powiatu starogardzkiego realizowane będą przez Kociewskie Centrum Zdrowia Sp. z o. o.
Mieszkańcy Czarnej Wody mogą również korzystać z nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej punktu Therapeutica Sp. z o.o. w Czersku przy ul. Królowej Jadwigi 4.
Gdzie w najbliższej okolicy można uzyskać świadczenia nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej ?
- Czersk: Therapeutica Sp. z o.o. w Czersku przy ul. Królowej Jadwigi 4 tel. 52 398 95 09.
- Starogard Gdański: Kociewskie Centrum Zdrowia Sp. z o. o., ul. dra Józefa Balewskiego 1, tel. 58 774 96 80 (wejście główne, parter, gabinet nr 77 i 79)
- Chojnice: Szpital Specjalistyczny im. J. K. Łukowicza, ul. Leśna 10, tel. 52 395 67 04
- Kościerzyna: Szpital Specjalistyczny, ul. Alojzego Piechowskiego 36, tel. 58 686 08 88
- Tczew: Szpitale Tczewskie, ul. 30 Stycznia 57/58, tel. 58 777 66 01
Dyrekcja Szpitala Specjalistycznego im. J. K. Łukowicza w Chojnicach informuje, że od 1 października 2017 r. świadczenia nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej zorganizowane będą w podobny sposób jak dotychczas.
Jak do tej pory, będą dwa punkty, do których mogą zgłaszać się pacjenci: Szpital Specjalistyczny w Chojnicach przy ul. Leśnej 10 oraz punkt Therapeutica Sp. z o.o. w Czersku przy ul. Królowej Jadwigi 4.
Zespół lekarsko-pielęgniarski w Chojnicach – tel. 52 395 67 04, będzie udzielał świadczeń stacjonarnie, natomiast zespół w Czersku będzie udzielał świadczeń zarówno stacjonarnie jak i wyjazdowo. Numer telefonu pod który należy zgłaszać potrzebę wizyty domowej nie uległ zmianie – 52 39 89 509.
Zmianie natomiast uległ obszar zabezpieczenia, który podlega pod szpital. Narodowy Fundusz Zdrowia ustalił dla szpitala następujący obszar: powiat chojnicki oraz miasto i gmina Czarna Woda.
Nocna i świąteczna pomoc medyczna działa w ramach podstawowej opieki zdrowotnej. Z pomocy nocnej i świątecznej można korzystać po godzinie 18.00 do 8.00 rano w dni powszednie oraz całodobowo w dni wolne od pracy. Dyżurujący w przychodni lekarze udzielą porad w warunkach ambulatoryjnych, telefonicznie, a w przypadkach medycznie uzasadnionych – w domu pacjenta. Pacjent może zgłosić się do dowolnej placówki świadczącej nocną i świąteczną pomoc medyczną – w tym przypadku nie obowiązuje rejonizacja.
Kiedy skorzystać z nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej ?
Pacjent może skorzystać z tej formy opieki zdrowotnej w każdej przychodni, która udziela takiej pomocy (w całej Polsce) lub w miejscu pobytu chorego albo uzyskać poradę telefoniczną w przypadku:
- nagłego zachorowania,
- nagłego pogorszenia stanu zdrowia, gdy nie ma objawów sugerujących bezpośrednie zagrożenie życia lub istotny uszczerbek zdrowia, a zastosowane środki domowe lub leki dostępne bez recepty nie przyniosły spodziewanej poprawy,
- gdy zachodzi obawa, że oczekiwanie na otwarcie przychodni może znacząco niekorzystnie wpłynąć na stan zdrowia.
Kiedy skorzystać z pomocy lekarza i pielęgniarki POZ?
Z pomocy lekarza i pielęgniarki w nocy, w dni wolne i w święta można skorzystać w razie:
zaostrzenia dolegliwości znanej choroby przewlekłej,
- infekcji dróg oddechowych z wysoką gorączką, szczególnie u małych dzieci i ludzi w podeszłym wieku,
- bólów brzucha, nieustępujących mimo stosowania leków rozkurczowych,
- bólów głowy, nieustępujących mimo stosowania leków przeciwbólowych,
- biegunki lub wymiotów, szczególnie u dzieci lub osób w podeszłym wieku,
- nagłego zatrzymania stolca lub moczu,
- nagłego bólu kręgosłupa, stawów, kończyn itp.
Pacjentom przysługują także zabiegi pielęgniarskie (np. opatrunki, leki podawane w iniekcjach) w ramach porady udzielonej przez lekarza POZ oraz zabiegi wynikające z ciągłości leczenia. Zabiegi te mogą być wykonywane przez pielęgniarkę w gabinecie zabiegowym lub w domu pacjenta. Pacjent powinien się zaopatrzyć we wszelkie materiały medyczne i leki zalecone przez lekarza POZ.
W ramach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej nie można uzyskać:
- wizyty kontrolnej w związku z wcześniej rozpoczętym leczeniem,
- recepty na stosowane stale leki w związku ze schorzeniem przewlekłym,
- rutynowego zaświadczenia o stanie zdrowia,
- skierowania do specjalisty.
Wszystkie powyższe sprawy pacjent może zrealizować u swojego lekarza rodzinnego od poniedziałku do piątku w godzinach otwarcia przychodni.