Szanowni Mieszkańcy!
W związku ze zmianą Ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2020 r., poz. 1439) oraz rozstrzygniętym przetargiem na wywóz i zagospodarowanie odpadów komunalnych w Gminie Czarna Woda , od 1 stycznia 2021 r. ulega zmianie metoda naliczenia opłaty „śmieciowej” i stawka tej opłaty. W związku z powyższym, wszyscy właściciele nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, zobowiązani są do złożenia nowej deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi (na nowym druku, który zostanie Państwu dostarczony w najbliższych dniach). Wypełnione deklaracje prosimy składać w Urzędzie Miejskim w Czarnej Wodzie w biurze podawczym lub przesłać pocztą do 10 stycznia 2021 r.
Stawki opłaty obowiązujące od 01.01.2021 r.
Miesięczna stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy | ||
Rodzaj nieruchomości | Metoda naliczenia opłaty | Sposób zbierania odpadów |
selektywny | ||
zamieszkała przez 1 albo 2 mieszkańców | od mieszkańca | 34,00 zł |
zamieszkała przez 3 i więcej mieszkańców | od gospodarstwa domowego | 96,00 zł |
Niższe opłaty dla gospodarstw kompostujących bioodpady (dotyczy domów jednorodzinnych)
Kolejną ważną zmianą jest możliwość obniżenia stawki opłaty za odbiór odpadów w przypadku posiadania kompostownika i kompostowania bioodpadów. W tym celu należy, w nowo obowiązującej deklaracji, zaznaczyć fakt posiadania kompostownika i kompostowania bioodpadów oraz dokonać wyliczenia opłaty według stawek określonych w uchwale Rady Miejskiej w Czarnej Wodzie, w zależności od ilości osób zamieszkujących daną nieruchomość.
Ulga ta wynosi:
1) 1,00 zł od jednego mieszkańca zamieszkującego daną nieruchomość, 2,00 zł od dwóch mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość.
2) 2,00 zł od jednego gospodarstwa domowego, czyli od nieruchomości zamieszkującej 3 i więcej osób.
Oświadczenie posiadania kompostownika i kompostowania bioodpadów wiąże się z możliwością kontroli tego faktu przez pracowników Urzędu Miejskiego.
Konsekwencją wprowadzenia obowiązku segregacji odpadów jest ustalenie tzw. stawki podwyższonej. Stawka podwyższona naliczana jest w przypadku niewywiązywania się właściciela nieruchomości z obowiązku segregacji odpadów. Stawka podwyższona ustalana jest w drodze decyzji administracyjnej w razie udokumentowanego zgłoszenia przez firmę odbierającą odpady faktu niesegregowania odpadów.
DLACZEGO KOSZTY ZAGOSPODAROWANIA ODPADÓW WZROSŁY?
Opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wzrosły w całej Polsce. Gminy sąsiadujące już znacznie wcześniej wprowadziły podwyżki opłat. Na podwyżkę stawek ma wpływ m.in. wzrost kosztu energii elektrycznej, wzrost płacy minimalnej czy wzrost „opłaty środowiskowej” za wszystkie gazy lub pyły wprowadzone do powietrza oraz umieszczanie odpadów na składowisku. Do końca 2017 roku stawka wynosiła 24,17 zł natomiast w 2020 roku wzrosła do 270,00 zł za tonę. Przekłada się to na koszty prowadzenia działalności firm zajmujących się gospodarką odpadami komunalnymi. Kosztowne wymogi dla przedsiębiorstw zajmujących się odbiorem odpadów m.in. instalacją w swoich zakładach monitoringu wizyjnego o wysokiej rozdzielczości i instalacje przeciwpożarowe.
SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI MUSI SIĘ BILANSOWAĆ
Samorząd nie może dopłacać do systemu zagospodarowania odpadów komunalnych z innych źródeł. Zgodnie z przepisami nałożonymi przez ustawodawcę system musi się bilansować tzn. koszty funkcjonowania systemu muszą być w całości pokryte opłatami wnoszonymi przez mieszkańców.
PORÓWNANIE STAWEK OPŁAT Z INNYMI GMINAMI
Większość gmin i miast jest już podwyżkach opłat za odpady komunalne, które zaczęły się już od 2019 roku. Podając przykład Związku Gmin Wierzyca obsługujący gminy i miasta: Kościerzyna, Bobowo, Lubichowo, Nowa Karczma, Przywidz, Skórcz, Smętowo Graniczne oraz Stara Kiszewa uchwaliły stawki na poziomie: od 1 mieszkańca 36,00 zł, od 2 mieszkańców 72,00 zł oraz od gospodarstwa domowego zamieszkującego 3 i więcej mieszkańców 101,00 zł. Gmina Kaliska wprowadziła podwyżki od 1 grudnia 2020 r. w kwocie 36,00 zł za 1 mieszkańca, 72,00 zł od 2 mieszkańców i 108,00 zł od gospodarstwa, w którym zamieszkuje 3 i więcej mieszkańców.