W ramach Programu Priorytetowego Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pn. „Ogólnopolski program finansowania usuwania wyrobów zawierających azbest”, realizowanego przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku, Gmina Czarna Woda otrzymała na podstawie umowy dotacji nr WFOŚ/D/I-16/7294/2021/AZBEST-2021 dotację na dofinansowanie zadania pn. „Usuwanie wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Czarna Woda (edycja 2021)”.
W ramach zrealizowanego zadania wykonano pracę związane z usuwaniem i unieszkodliwianiem azbestu tj. demontaż, transport, unieszkodliwianie z terenu trzech nieruchomości zlokalizowanych w obrębie Naszej gminy. Usunięto 365m² płyt azbestowo-cementowych (tzw. eternit).
Efekt rzeczowy i ekologiczny został osiągnięty w ilości 7,080 Mg azbestu, który trafił na uprawnione składowiska odpadów niebezpiecznych zawierających azbest.
Kwota dofinansowania w formie dotacji WFOŚiGW w Gdańsku wyniosła: 1.406,00 zł co stanowi 40% kosztów kwalifikowanych zadania.
Koszt kwalifikowany zadania wyniósł: 3.516,00 zł”
http://www.czarna-woda.pl/azbest/
ABC o azbeście
Azbest jest substancją o szkodliwym działaniu dla organizmu człowieka. Zagrożeniem są bardzo małe włókna azbestowe, które przedostają się z powietrzem do płuc i zwykle po kilkunastu latach mogą spowodować szereg chorób płuc, z rakiem płuc włącznie.
Od 1997 r. w na terenie Polski obowiązuje zakaz produkcji, handlu oraz stosowania wyrobów zawierających azbest. Zakaz taki wprowadzono ustawą z 19 czerwca 1997 r. o zakazie stosowania wyrobów zawierających azbest (Dz. U. z 2004 r. Nr 3, poz. 20 z późn. zm.).
Dnia 14 maja 2002 r. Rada Ministrów przyjęła „Program usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest stosowanych na terytorium Polski”. Program ten zastąpiony został przez „Program Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009-2032”, ustanowiony uchwałą Nr 122/2009 Rady Ministrów z dnia 14 lipca 2009r., zmienioną uchwałą Nr 39/2010 Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010r. Obowiązujący program krajowy utrzymuje dotychczasowe cele i określa zadania niezbędne do oczyszczenia kraju z azbestu. W sposób szczegółowy określa również wymagania dotyczące postępowania z wyrobami i odpadami azbestowymi, obowiązki organów administracji, a także właścicieli i zarządców nieruchomości w tym zakresie oraz obowiązki wykonawców prac polegających na zabezpieczeniu i usuwaniu wyrobów zawierających azbest.
Polskie prawodawstwo dopuszcza wykorzystywanie azbestu lub wyrobów zawierających azbest w użytkowanych budynkach, instalacjach lub urządzeniach nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2032 roku.
Więcej informacji dotyczących usuwania azbestu, m. in. na temat zmian legislacyjnych, źródeł finansowania projektów związanych z azbestem można znaleźć na stronie serwisu internetowego Ministerstwa Rozwoju: https://www.gov.pl/web/rozwoj/Usuwanie-azbestu